En velkendt joke lyder cirka sådan her: ”Tro ikke alt hvad du læser på nettet. Søren Kierkegaard.”

Denne fornuftige advarsel gælder desværre også kosttilskud og andre helseprodukter. En britisk forsker har nemlig sammenlignet tre produkters kundeomtale på nettet med den tilgængelige forskning mht. produkterne. Og de to ting passer ikke så godt sammen.

Det viser sig, at omtalerne på nettet kan give et fordrejet billede af produkternes effekt, sammenlignet med hvad forskningen viser. Det skyldes måske, mener forskeren, at man som regel er mere tilbøjelig til at skrive og anbefale et produkt, hvis man synes det virker godt og man dermed er en tilfreds kunde. Men hvis virkningen udebliver og man måske samtidig har et dårligt helbred, har man sandsynligvis mindre motivation og overskud til at skrive noget.

Forskeren har set på tre produkter, som var til salg via Amazon.com og som der findes grundige videnskabelige effektundersøgelser af: To kolesterolsænkende produkter og et for vægttab. Der var mere end 300 kundeomtaler på nettet, inklusive specifikke informationer om kundernes sundhedstilstand.

Der er ifølge forskeren ikke grund til at tro, at der optræder mange falske omtaler på nettet, tværtimod er det meste sikkert skrevet med de bedste hensigter. Men det er som sagt skævheden, man bør være opmærksom på, og derfor er det ikke nogen dårlig idé selv at undersøge den tilgængelige forskning.

Dette kan være svært at gøre for ikke-fagfolk, men det vil være muligt at finde oplysninger her på siden, så snart vi har fået revideret afsnittet om naturmedicin og kosttilskud. Du kan også finde information hos laegemiddelstyrelsen.dk/  og fvst.dk

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at der gælder forskellige regler for naturmedicin og kosttilskud, da sidstnævnte ikke er beregnet til at behandle sygdomme, men kun til at supplere kosten.

Kilde: Nifab.no

Referencer for dem, der vil læse mere om forskningen:

NHS Choices, http://www.nhs.uk/news/2017/02February/Pages/Online-reviews-of-health-products-are-misleading.aspx, 13. febr 2017

De Barra M. Reporting bias inflates the reputation of medical treatments: A comparison of outcomes in clinical trials and online product reviews. Social Science & Medicine, 10. febr 2017.

Følg med via mit nyhedsbrev

 

For dig, der er nysgerrig og interesseret i mere end blot behandlingerne. Her får du viden, fakta og meninger om hvad der rører sig. Jeg retter også søgelyset mod hvad der sker i udlandet. 

 

Jesper Odde Madsen

Du modtager nu mit nyhedsbrev